O projektu

Ples ne razvija samo gibalnih sposobnosti in veščin, ampak predstavlja neizmerno veliko možnosti socializacije, povezovanja, estetske uresničitve, možnosti samozavedanja, razvoja pozitivne samopodobe, samozavesti in premagovanja gibalnih in duševnih omejenosti. Prav tako povečuje koncentracijo, gibalno učinkovitost in kognitivni razvoj. Za gibalno ali duševno ovirane predstavlja ples možnost terapije, ki se uporablja ne samo pri mladih, temveč velikokrat tudi starejših ljudeh.

Poučevanje plesa je dokaj zahtevno, saj se razlikuje že znotraj posamezne plesne zvrsti in je lahko za vsak ples nekoliko drugačno. Vsak ples ima namreč določene posebnosti, ki se predstavljajo z ustreznimi metodično – didaktičnimi pristopi, da lahko vadeči – učenci čim bolje osvojijo plesne gibalne strukture. Zato smo poskušali čim bolje za vsak sklop plesnih znanj predstaviti tako ustrezne metodične postopke učenja, kot tudi končne koreografije ob štetju in glasbi.

Ker se pri učenju plesa vedno znova soočamo z zahtevnimi metodičnimi postopki, ki so v marsičem drugačni od klasičnih oblik športne vadbe, smo izdelali video učni pripomoček za učenje plesa, ki bo pomagal bodočim učiteljem otrok in mladine v šolah pri poučevanju ritmično-plesnih iger in ostalih plesnih dejavnosti. Vključili smo tako učenje ritma in plesno-ritmične igre, otroške plese, kot tudi gibalno-plesne strukture in njihovo povezovanje v koreografije, za različne plesne zvrsti oziroma discipline, primerne različnim starostnim skupinam - tako za moderne tekmovalne plese (jazz in hip hop ter pop), kot tudi za družabne plese v paru.

Video učni pripomoček za poučevanje plesa, omogoča lažje in kvalitetnejše pridobivanje kompetenc bodočim športnim pedagogom in vsem tistim, ki se pri delu v praksi ukvarjajo s poučevanjem ritmično – plesnih dejavnosti, hkrati pa predstavlja odprt študijski vir tudi za druge študente članic UL, ki bi želeli poglobiti svoje učne izkušnje.

Na projekt Pridobivanje znanja z uporabo video učnega pripomočka za poučevanje ritmično – plesnih aktivnosti smo se že nekaj časa pripravljali, saj so ga ljudje iz prakse nujno potrebovali. Učitelji športne vzgoje so nam sporočali, da je za učenje plesnih vsebin po šolah video pripomoček nujno potreben, prav tako so tudi študentje pri predmetih ples pogrešali tovrsten pripomoček. Zato smo se odločili za obsežen projekt, ki smo ga uspeli izvesti v šestih mesecih.

V prvih treh mesecih izvedbe projekta je potekalo načrtovanje in zapisovanje velikega števila vaj in metodičnih postopkov učenja ritmično-plesnih aktivnosti. Zapis – kvaliteten in natančen scenarij nam je v prihodnjih fazah snemanja pomagal pri ekonomičnemu izkoristku snemalnega časa. V drugem delu projekta je potekalo snemanje in montaža video pripomočka, kasneje še z opremljanjem z besedili, navodili, ki so pri poučevanju plesnih aktivnosti potrebna. Prav tako smo v tem obdobju pričeli z vzpostavitvijo platforme, na kateri je sedaj možen odprt dostop do projektnega izdelka.

Vodja projekta: izr. prof. dr. Petra Zaletel

Deluje na področju plesa že 40 let, sprva kot vrhunska športnica – plesalka akrobatskega rokenrola, kasneje kot sodnica in trenerka plesa, hkrati pa tudi kot inštruktorica aerobike – skupinske vadbe ob glasbi in trenerka športne aerobike. Na Fakulteti za šport uči predmet Ples že od leta 1995, je nosilka predmetov Ples 1, Ples 2+3, izbirnega programa ples, predmeta Aerobika – skupinska vadba ob glasbi in splošnega izbirnega predmeta Joga v športu. Vsako leto je nosilka več programov stalnega strokovnega spopolnjevanja iz področja plesa, aerobike in telesne priprave otrok in mladine ter joge. Z mnogimi prispevki sodeluje na mednarodnih znanstvenih in strokovnih konferencah, posvetih, kongresih, kot vabljena predavateljica deli svoje znanje tudi na drugih fakultetah, predvsem v državah bivše Jugoslavije. Prav tako predava na webinarjih in seminarjih mednarodnih športnih zvez, društev, športnih klubov, iz področja zdravega življenjskega stila, športne prehrane, ipd. Zaletelova je članica Plesne zveze Slovenije, v kateri je zadolžena za vsakoletno spremljanje športnikov iz vidika meritev. Je soustvarjalka programov usposabljanja kadrov v aerobiki na Gimnastični zvezi Slovenije in skupinske vadbe na Fitnes zvezi Slovenije. Zaletelova je avtorica desetih učbenikov, preko 30 znanstvenih, 80 strokovnih člankov, je mentorica dvema doktoratoma, enemu znanstvenemu magisteriju, šestim bolonjskim magisterijem, mentorica oziroma somentorica preko 70 diplomskim delom iz njenega področja. Zase pravi, da je zapisana plesu, da se tam lahko najde in izgine, da ples osmišlja njeno življenje.

»Za plesni video pripomoček sem se odločila zato, ker veliko profesorjev športne vzgoje in študentov Fakultete za šport nima dovolj samozavesti in se ne čuti dovolj suverene, da bi otroke v šolah poučevali ples. Žal mi je za veliko število generacij, ki niso imeli vsaj nekaj ur plesa pri svoji športni vzgoji, da bi lahko okusili vse njegove prednosti – veselje ob ritmičnem gibanju ob glasbi, veselje ob druženju in dotikih z vrstniki, z nasprotnim spolom, občutenje svobode v gibanju, izražanje čustev in tistega, česar ne znamo ubesediti, doživljanje lastne ustvarjalnosti, iskanje svojih meja… S plesom se lahko naučimo tudi umetnosti nastopanja, prehajanja iz cone udobja, soočanja z izzivi na zabaven način. Vsako leto zadnjih skoraj 30 let opazujem, kako se nove skupine študentov pri plesu medsebojno spoznavajo, povežejo, kako nastajajo intimna prijateljstva, ki so večna. Ples združuje. Ples osvobaja. Ples nam nudi samospoznavanje, empatijo, občutek za sočloveka, komunikacijo, odpira naše čutne zaznave in izraze, krepi našo estetsko komponento. Je nepogrešljiv del gibalne in kulturne vzgoje posameznika. Zato je zame pravi greh, da ga katerikoli od otrok ne bi bil v svojem razvoju deležen.

Ponujam vam video učni pripomoček za učenje plesa, saj boste poleg že končanih koreografij v njem našli tudi pot do njih – metodika poučevanja najprej ritma, nato lahkih otroških plesnih iger in plesov vam bo dala še tiste kompetence, za katere menite, da jih ne premorete, katere vas ovirajo pri tem, da se na urah športa lotite tudi plesnih vsebin. Že poučevanje ritma, štetje enostavnih korakov po prostoru v različnih smereh, lahko pomeni pri otrocih veliko v smislu zaznavanja in boljše gibalne učinkovitosti. Zato vas prosim, bodite potrpežljivi sami s sabo, preglejte večkrat metodični postopek, velikokrat ponavljajte posamezne dele in na koncu uživajte pri poučevanju plesa. Otroci in mladostniki vam bodo neizmerno hvaležni! Vsaj takrat, ko bodo plesali na svoji valeti, maturantskem plesu ter na različnih druženjih in kulturnih dogodkih. Plesnega učitelja si namreč zapomniš za vedno 😊«

»Ples nam daje radost do življenja, je srce življenja. Plesati pomeni biti tako znotraj sebe, s samim sabo, kot tudi izven sebe – večji, lepši, močnejši. Ob plesu začutim življenje v sebi in sem mu vedno znova hvaležna za vso energijo in strast, ki ju premorem.«

Pri ustvarjanju video učnega pripomočka za poučevanje plesa gre zahvala vsem sodelavcem, ki so pripomogli k izvedbi projekta!

UNIVERZA V LJUBLJANI; Fakulteta za šport; pri kandidiranju na RSF projekt smo pridobili finančna sredstva, da smo lahko projekt izpeljali, zato se zahvaljujemo Univerzi v Ljubljani in Fakulteti za šport.

Nikola in David Janušić

Filmska ustvarjalca, fotografa in kreativna direktorja iz Ljubljane. Zase pravita, da sta kreativna pripovedovalca zgodb, ki ustvarjata inovativno in privlačno digitalno vsebino. Intersport, Samsung, The Athletes Foot, NK Celje, RTC Krvavec je le nekaj izmed podjetjih, ki je zaupalo njihove vizije prav njima.

 »Kot ustvarjalci si vsi želimo pripovedovati zgodbe, ki so pomembne. Oblikujem ustvarjalna sredstva, ki prihranijo čas in pomagajo pripovedovalcem navdihniti, spremeniti in doseči rezultate.«

Matej Lekše, mag. org. inf.,

Vodja službe za informatiko na Fakulteti za šport, UL, z dolgoletnimi izkušnjami s področja IT. Pred nekaj leti je sodeloval pri vzpostavitvi spletne strani e-učenja plavanja, kar je predstavljalo odlično osnovno tudi za vzpostavitev platforme za učenje plesa.

»Z veseljem sodelujem pri razvojno ustvarjalnih projektih, kjer lahko prepustimo domišljiji prosto pot in stremimo k presežku.«

Daša Pruš, mag. prof. šp. vzg.

Je na Fakulteti za šport zaposlena kot raziskovalka, vendar že 4 leta sodeluje pri pedagoškem procesu na predmetih Ples, Aerobika – skupinska vadba ob glasbi, Joga v športu. Izkazala se je kot vrhunska sodelavka, širina njenega znanja je osupljiva; poleg športne preteklosti v modernih tekmovalnih plesih, je tudi inštruktorica aerobike, certificirana inštruktorica Nirvana fitnesa, aktivno sodeluje ne samo pri poučevanju plesa, aerobike in joge, temveč tudi pri kreiranju in soustvarjanju razvoja omenjenih predmetov. Daša je soavtorica učbenika Ples 2+3, ki smo ga v skupnem soavtorstvu izdali lansko šolsko leto, je soavtorica kar 26-tih enot učnih gradiv, 8 znanstvenih člankov, 6 prispevkov na konferencah, aktivno sodeluje na seminarjih stalnega strokovnega spopolnjevanja s področja plesa, aerobike in joge, aktivno sodeluje v raziskovalnih projektih (Fundacija za šport, Plesna zveza Slovenije), nadalje na licenčnih seminarjih Plesne zveze Slovenije ter usposabljanja kadrov v plesu.

Daša premore pri poučevanju plesa veliko mero energičnosti in karizme, je nadarjena, zna prevzemati pobudo, je ustvarjalna, na igriv način zna predstaviti plesne vsebine za otroke, prav tako se je izkazala pri pisanju strokovne in znanstvene literature. Je zavzeta, vztrajna in natančna pri svojem delu.

 »Vsak mora v življenju pustiti svoj pečat, preden nam ga zapečati usoda. To lahko naredimo s svojo edinstvenostjo, ustvarjalnostjo in ljubeznijo do življenja.« (Aljoša Bagola)

Andrej Rebula, prof. šp. vzg.

Direktor Plesnega studia Rebula iz Šempetra pri Gorici, zunanji strokovni sodelavec Fakultete za šport, je iz tekmovalnih vrst profesionalnega plesalca latinsko-ameriških in standardnih plesov prešel v vodenje in organizacijo družinske plesne šole, ki deluje že 43 let in je s tem tudi plesna šola z najdaljšo tradicijo v Sloveniji.

Andrej je v času tekmovalnega športnega plesa zmagal na številnih odprtih prvenstvih Slovenije, Italije, Portugalske, ob koncu športne kariere se je udeležil tudi plesne oddaje »Zvezde plešejo«, kjer je plesal vse do finalnih oddaj. Po končani športni poti deluje na plesnem področju kot učitelj, trener, koreograf in organizator plesnih dogodkov – plesnih večerov, plesnih vikendov, šolskega plesnega festivala, valetnih in maturantskih plesov ter maturantske četvorke na ulici. Od leta 2010 je Andrej tudi član izvršnega odbora sekcije plesne rekreacije pri Plesni zvezi Slovenije, med letoma 2013 do 2019 je bil predsednik te sekcije in član predsedstva Plesne zveze Slovenije. Od leta 2023 je tudi član nadzornega odbora ZPVUTS (združenja plesnih vaditeljev, učiteljev in trenerjev Slovenije).

Nadja Černe

Je študentka Fakultete za šport in izhaja iz baleta. Baletno šolanje je začela že v mladih letih in ga končala na ljubljanskem konservatoriju, že nekaj let pa pridobljeno znanje predaja mlajšim generacijam v okviru pouka baleta.

Njej ljuba misel izhaja iz Lermontove pesmi "Jadro": "Nad njim se sončna luč razžarja, pod njim je morje v dalj in šir. A jadro si želi viharja, kot da v viharju bil bi mir."

Sandi Omeradžić

Je strasten atlet in izkušen trener atletike, ki trenutno uživa v rekreativnem treniranju akrobatskega rokenrola. Ples ga spremlja že od malih nog, saj je njegova strast do gibanja in ritma rasla z njim. Sodeluje kot trener tekaških skupin v partnerstvu z Adidas Runners Ljubljana, kjer svoje znanje in izkušnje predaja navdušenim tekačem. Hkrati je tudi študent magistrskega programa športne vzgoje in diplomant kineziologije na Fakulteti za šport. Sandi ima svoj studio, kjer opravlja kineziološke storitve, masažo in terapevtsko vadbo. Vedno je pripravljen na nove izzive, saj ga navdihuje želja po osebnem napredku. Njegova največja strast pa je deljenje svojega znanja in izkušenj z mlajšimi generacijami otrok, kar mu prinaša izjemno zadovoljstvo.

Gal Pohar

Je plesalec standardnih in latinskomeriških plesov. S plesom se ukvarja že od malih nog. Svoje prvo plesno znanje je pridobil v Glasbeni šoli Kočevje, kjer je 7 let obiskoval balet. Ta mu je dal zelo dobro podlago pri splošnem plesnem znanju, ki ga potrebuje vsak plesalec. Svojo plesno pot je nadaljeval v Plesnem klubu Jasmin, v domačem kraju v Kočevju. Tekmovalno je treniral standardne in latinskoameriške plese in se s plesalkama redno udeleževal tako domačih, kot tudi mednarodnih tekmovanj. Pravi, da je za njegovo plesno znanje zaslužen Aleksej Rubcov, za katerega meni, da ga je izoblikoval ne samo kot plesalca, temveč tudi kot človeka.

Kaja Smrekar

Je študentka športne vzgoje na Fakulteti za šport. Njena prva ljubezen je ples, najbolj iskreno pa se lahko izraža predvsem skozi hip hop ritme. Skozi leta tekmovanj je pridobila veliko izkušenj, ki jih zdaj z veseljem predaja mlajšim generacijam.

"Ti samo uživaj v trenutku".

Lana Jensterle

Je študentka Fakultete za šport. Obiskuje prvi letnik magistrskega študija športne vzgoje. Rada turno smuča, kolesari in teče. Obožuje vse vodne športe. Živi na čudovitem Bledu, ki ji ponuja možnosti za vse mogoče športne aktivnosti. Gotovo jo zaznamuje plesanje klasičnega baleta, ki ji je dal polet za vse kasnejše plesne discipline. Pravi, da ima ples rada, saj jo spravlja v dobro voljo in ji vliva samozavest.

»Velikokrat me je ples pripeljal iz zagate in me rešil iz stresne situacije. Rada bi ples približala čim večjemu številu ljudi, da bi tudi sami začutili strast in veselje, ki ti ga ples vliva. Ne znam si predstavljati, da bi študirala kar koli drugega. Zmoreš več kot si misliš«.

Dr. Meta Zagorc

Dr. Meta Zagorc je legenda slovenskega plesa. Prva v Sloveniji je pričela s poučevanjem plesnih dejavnosti otrok v Pionirskem domu Ljubljana, je osemkratna državna prvakinja v latinsko-ameriških in standardnih plesih s soplesalcem Nikom Basaričem, dolga leta je bila predsednica Plesne zveze Slovenije, kjer je oblikovala programe usposabljanja strokovnih kadrov v plesu – vaditeljev, učiteljev, trenerjev in sodnikov. Razvila je tudi projekt Slovenija pleše in projekt Šolski plesni festival, s katerim je ples prodrl v večino slovenskih osnovnih in srednjih šol.

Pomembno je njeno delo na Fakulteti za šport, saj je oblikovala učne načrte predmeta Ples ter predmetov Aerobike in Joge v športu za različne študijske programe. Pričujoče delo je zraslo na temeljih, ki jih je postavila dr. Zagorčeva, in so danes sestavni del poučevanja na Fakulteti. Zato gre dr. Meti Zagorc neizmerna zahvala, saj se kot njeni učenci neprenehoma zgledujemo njeni širini, navdušenju in energiji.

»MAGIC«